Featured Post

Gorące czerwcowe 21,6 litra

Za nami trzecia (z pięciu) w tym roku akcja honorowego oddawania krwi w Zielonce. Dziękujemy wszystkim, którzy nie byli obojętni na apel i byli gotowi podzielić się z potrzebującymi bezcennym lekiem ratującym życie. W ambulansie przed Urzędem Miasta zarejestrowały się 53 osoby z których krew oddało 48. Łącznie zebrano 21,6 litra krwi, a w trzech tegorocznych akcjach – 65,2!. Jeszcze raz dziękujemy za czynny udział w naszej akcji oraz cierpliwość podczas oczekiwania na swoją kolej ;). Pozostałe akcje w tym roku (19 sierpnia i 21 października) są wstępnie zaplanowane w ambulansie przed Urzędem Miasta w Zielonce (ul. Lipowa 5)

Read More

Jak przygotować się do oddawania krwi?

Posted by krzys | Posted in Aktualności | Posted on 05-03-2015

0

Większość kandydatów do oddawania krwi jest dyskwalifikowana przy badaniach na poziom hemoglobiny. Co to jest i jak uniknąć takiej sytuacji, by potem oddać krew pełną?

Hemoglobina, oznaczana też skrótami Hb lub HGB – jest to czerwony barwnik krwi, białko zawarte w erytrocytach (czerwonych krwinkach), którego zasadniczą funkcją jest przenoszenie tlenu: przyłączanie go w płucach i uwalnianie w tkankach.

Kandydat na dawcę krwi/dawca krwi, żeby prawidłowo przygotować się do donacji, powinien:
– w ciągu doby poprzedzającej oddanie krwi wypić ok. 2 l płynów (woda mineralna, soki)
– być wyspanym
– spożyć lekki posiłek (np. pieczywo, chuda wędlina, ser biały, dżem)
– wykluczyć z diety tłuszcze pochodzenia zwierzęcego: mleko, masło, kiełbasę, pasztet, śmietanę, rosół, tłuste mięso oraz jajka orzeszki ziemne i ciasta kremowe.
– ograniczyć palenie papierosów
– nie zgłaszać się do oddania krwi jeśli jest przeziębiony (katar) lub przyjmuje leki
– nie przychodzić do oddania krwi po spożyciu alkoholu!!!

Istotną częścią „podnoszenia” poziomu hemoglobiny jest stosowna dieta zawierająca żelazo, czyli m.in.: mięso i przetwory mięsne, wątróbka, drób, ryby, żółtko jaj, wyroby pełnoziarniste (ryż brązowy, chleb pełnoziarnisty, mąka razowa, kasze gruboziarniste), szpinak, natka pietruszki, nasiona roślin strączkowych, szczypiorek, boćwina, buraki, orzechy laskowe, proszek kakao, otręby i zarodki pszenne.

Pamiętajmy by nie jeść w/w produktów przez dłuższy czas – poziom hemoglobiny może być za wysoki od przyjętej normy kwalifikującą dawcę do oddania krwi (optymalnie tydzień/półtora wystarczy)

Przypominamy, że oddawanie krwi jest całkowicie bezpieczne!

Krew pobiera się zawsze sprzętem jednorazowego użytku!!!
W krwiobiegu dorosłego człowieka krąży ok. 5 – 6 l. krwi. Częstotliwość, rodzaj i objętość donacji ustala lekarz kierując się ogólnym stanem zdrowia dawcy.

źródło: wikipedia, rckik, abczdrowie.pl

Comments are closed.